Websitetekst


TO-THE-POINT
Websites moeten doen waarvoor ze bedoeld zijn. In de eerste plaats moet de site gevonden worden. Daar komt SEO om de hoek kijken, wat jargon is voor het bevorderen van de vindbaarheid. Daarvoor zijn kwalitatief goede teksten noodzakelijk. Die moeten een goede structuur hebben, zoekwoorden bevatten, begrijpelijk, helder, toegankelijk, logisch, correct en to-the-point zijn. De volgende uitdaging is de aandacht van de bezoeker vast weten te houden. Daarvoor moet de tekst goed gedoseerd zijn en prettig lezen. De bezoeker moet vlot kunnen vinden waarvoor hij naar de website kwam. Samengevat zorg ik voor teksten die de website vindbaar, aantrekkelijk en doelgericht maken.


OFFERTE
In een vrijblijvend gesprek bespreken we eerst jouw wensen. Vaak telefonisch, maar desgewenst kom ik naar je toe. Ik reken in dat geval OV-kosten.
Aan de hand van jouw wensen, behoeften en benodigde schrijftijd, stel ik een offerte voor je op. Stuur je die ondertekend retour, dan gaan we aan de slag.


INTERVIEW
Ik wil me in jou, jouw product of dienst verdiepen. Daarbij maakt het niet uit of het over meubels, evangalisatie, paardencoachen, hondenkluiven, dakbedekken of hulpverlenen gaat. (Een greep uit recente opdrachten.) In de tekst moet jouw passie en deskundigheid voelbaar worden voor de lezer. Dat is mijn missie. Maar... it takes two to tango. Daarom beginnen we met een interview. Daarin verzamel ik relevante informatie over (bijvoorbeeld) je achtergrond, drijfveren en de kwaliteit van de dienst of product waarmee jij de wereld verrijkt.


SCHRIJFPROCES
Soms is aanvullende research nodig. Heb ik nog vragen voor jou, dan bel, e-mail of app ik je. Heb ik genoeg informatie, dan ga ik aan de slag...
Schrijven is schrappen, wordt vaak gezegd. En dat klopt als een bus. Ik begin meestal met veel tekst. Dan ga ik als een beeldhouwer tekeer en 'hak' ik alles wat overbodig is weg. Wat overblijft, is een krachtige tekst die de lezer zal aanspreken. Bij dat 'weghakken' en bepalen welke woorden per se moeten overblijven, hanteer ik de volgende criteria.


CRITERIA
De tekst:
- ademt karakter, passie, deskundigheid van de opdrachtgever

- heeft de sfeer en stijl (tone of voice, in jargon) die past bij de beoogde doelgroep

- is taaltechnisch goed

- is logisch van opbouw en structuur

- bevat goede zoekwoorden

- leest vlot, prettig

- heeft de juiste omvang, dosering

- biedt de lezer/bezoeker de juiste antwoorden op zijn vragen


CONCEPT
De concept ontvang je per e-mail. Na aanleiding van jouw feedback, schaaf ik bij of vul ik aan.

KLAAR
Gefeliciteerd... de teksten kunnen op jouw website geplaatst worden.


Niemand komt naar jouw website voor vermaak. Bezoekers gaan ervan uit dat jij hun vragen beantwoordt.


Jay Baer, auteur - consultant