STORYTELLING

KERSTMAN

Dat verhalen een krachtig middel zijn om een product aan de man te brengen is algemeen bekend. Reclamemakers verzinnen sinds jaar en dag verhalen bij producten, zodat die zich in ons geheugen verankert. Nederlandse reclamemakers bedachten in de vorige eeuw Pietje Pelle met zijn Gazelle, het eigenwijze eendje Biotex en Flipje van Tiel. Dat werden regelrechte hits en de verkoopcijfers van deze producten schoten omhoog. Hetzelfde gebeurde bij CoCa Cola. Frisdranken werden vroeger uitsluitend als zomerdrankjes gezien. Coca Cola heeft daar - met veel succes - verandering in gebracht door het merk (vanaf 1931) aan de kersman te koppelen.


EMOTIES
Koppel je jouw bedrijf, dienst of product aan een sprekend verhaal, dan kunnen mensen zich er gemakkelijker mee identificeren. En een merk waar mensen een emotionele binding mee hebben, dat wordt vaker gekocht. We kopen namelijk geen producten of diensten, maar emoties. Je koopt geen TV maar kijkplezier, geen rookmelder maar veiligheid, geen vaatwasser maar gemak. Verhalen zijn bij uitstek geschikt om die emoties aan te wakkeren.


HYPE
Het principe van storytelling is zo oud als de wereld, maar waarom is nu zo’n hype? Dat heeft vooral te maken met de brede toegankelijkheid van digitale media. Het internet en de social media zorgen ervoor dat verhalen snel en met een grote reikwijdte verspreid kunnen worden. Daarnaast begrijpen we tegenwoordig meer van de werking van het brein. Ook dit zorgt voor een opwaardering van het verhaal als marketingtool.


MORAAL
De moraal van dit verhaal? Wil je jouw bedrijf, product of dienst onder de aandacht brengen, zorg dan voor een goed verhaal. Dat is in de eerste plaats een verhaal dat niet over abstracties, maar over echte mensen gaat. Mensen met ervaringen, dromen, passies, gevoelens. Mensen zoals jij dus. Vertel bijvoorbeeld waarom je doet wat je doet. Overigens hoef je niet per se zelf de ‘hoofdpersoon’ in het bedrijfsverhaal te zijn. Het gaat immers om het overbrengen van emoties. Een goed verhaal van of over een medewerker of één van je klanten kan evengoed veel indruk maken.




review