STORYTELLING

Tik je ‘storytelling’ in als zoekwoord, dan geeft Google maar liefst 306.000.000 resultaten (in 0,38 seconden). Niet overdreven om te zeggen dat storytelling een hype is. Op zowat elke website over marketing wordt uitgelegd dat verhalen vertellen dé manier is om een product op de kaart te zetten. Ze hebben een punt.


KERSTMAN
Dat verhalen een krachtig middel zijn om een product aan de man te brengen is algemeen bekend. Reclamemakers verzinnen sinds jaar en dag verhalen bij producten, zodat die zich in ons geheugen verankert. Nederlandse reclamemakers bedachten in de vorige eeuw Pietje Pelle met zijn Gazelle, het eigenwijze eendje Biotex en Flipje van Tiel. Dat werden regelrechte hits en de verkoopcijfers van deze producten schoten omhoog. Hetzelfde gebeurde bij CoCa Cola. Frisdranken werden vroeger uitsluitend als zomerdrankjes gezien. Coca Cola heeft daar - met veel succes - verandering in gebracht door het merk (vanaf 1931) aan de kersman te koppelen.


EMOTIES
Koppel je jouw bedrijf, dienst of product aan een sprekend verhaal, dan kunnen mensen zich er gemakkelijker mee identificeren. En een merk waar mensen een emotionele binding mee hebben, dat wordt vaker gekocht. We kopen namelijk geen producten of diensten, maar emoties. Je koopt geen TV maar kijkplezier, geen rookmelder maar veiligheid, geen vaatwasser maar gemak. Verhalen zijn bij uitstek geschikt om die emoties aan te wakkeren.


HYPE
Het principe van storytelling is zo oud als de wereld, maar waarom is nu zo’n hype? Dat heeft vooral te maken met de brede toegankelijkheid van digitale media. Het internet en de social media zorgen ervoor dat verhalen snel en met een grote reikwijdte verspreid kunnen worden. Daarnaast begrijpen we tegenwoordig meer van de werking van het brein. Ook dit zorgt voor een opwaardering van het verhaal als marketingtool.


MORAAL
De moraal van dit verhaal? Wil je jouw bedrijf, product of dienst onder de aandacht brengen, zorg dan voor een goed verhaal. Dat is in de eerste plaats een verhaal dat niet over abstracties, maar over echte mensen gaat. Mensen met ervaringen, dromen, passies, gevoelens. Mensen zoals jij dus. Vertel bijvoorbeeld waarom je doet wat je doet. Overigens hoef je niet per se zelf de ‘hoofdpersoon’ in het bedrijfsverhaal te zijn. Het gaat immers om het overbrengen van emoties. Een goed verhaal van of over een medewerker of één van je klanten kan evengoed veel indruk maken.


DE TAAL IS EEN KAMELEON

De taal is een kameleon. Hij verandert waar je bij staat. Verloedering volgens preciezen. Natuurlijke aanpassing volgens rekkelijken.

EEN GOED VERHAAL


SNOEIEN

MEMPHIS

HET DAGBOEK VAN MENEER L

HAIKU OP STRAAT

De ogenschijnlijke eenvoud van de haiku spreekt me zeer aan. Met een beperkt aantal lettergrepen wordt een zintuigelijke beleving kernachtig en toegankelijk beschreven. Je treft ze gelukkig steeds vaker aan in het straatbeeld, die pareltjes.

DE KRACHT VAN HET INTERVIEW

Ik interview regelmatig medewerkers van bedrijven en organisaties. Ik vind het leuk om een mooi gesprek in een aansprekend artikel te verpakken. Het is een geschikte manier om ervaringen van collega’s te delen, maar ook nuttig om de buitenwereld kennis te laten maken met je bedrijf. Vijf redenen waarom interviews nuttig zijn.

FOUTLOZE TEKSTEN

Communicatie met je klanten is een belangrijk onderdeel van het zelfstandig ondernemen. Effectief en foutloos schrijven van webteksten is essentieel. Toch?

Je hoeft niet veel websites te bekijken om te concluderen dat veel ondernemers het niet zo nauw nemen met de taal. Betreft het een bekende van me, dan wil ik er daar nog wel eens een punt van maken. Meestal worden mijn taaladviezen in dank aanvaard, maar het gebeurt ook dat men er de schouders over ophaalt. De vorm doet er niet toe, zolang de boodschap maar overkomt, is dan het standpunt. Op het eerste gezicht weinig tegenin te brengen, ware het niet dat matige teksten bezoekers afschrikt.

DE JUISTE TEKSTSCHRIJVER VOOR JOUW OPDRACHT

Waarom vertrouwen opdrachtgevers mij hun opdrachten toe? Ik heb het ze nooit gevraagd. Misschien moet ik dat alsnog doen. Hoe kiezen opdrachtgevers überhaupt uit meer dan 6000 (las ik ergens) tekstschrijvers. Ik geef je een paar dingen mee waarop je volgens mij op moet letten.

BOOMER WOORD VAN 2019

‘Boomer' is door de Dikke van Dale uitgeroepen tot het Woord van het Jaar 2019. Eerdere ‘winnaars’ als ‘blokkeerfries’ en ‘sjoemelsoftware’ kon ik gemakkelijker plaatsen, omdat ze duidelijk verwezen naar opvallende nieuwsfeiten. Welk nieuws heb ik in verband met ‘boomer’ gemist?

HET LEVENSVERHAAL VAN JE OUDERS

Psycholoog Ernst Bohlmeijer onderzocht de effecten van levensverhaal-interviews bij ouderen. Bohlmeijer: ‘Ouders vinden het belangrijk dat er aandacht is voor hun verhaal. Ze willen dat het wordt bewaard voor het nageslacht. Ouderen geven aan dat de levensverhaal-interviews hun bewuster maken van de positieve elementen in hun leven. Verrassend was dat de kinderen van geïnterviewde ouderen minstens zo enthousiast zijn. Zij geven aan meer zelfinzicht te krijgen, omdat ze beter begrijpen hoe zij gevormd zijn.'

HOE COVID DE TAAL VERANDERT

De tweede coronalente is een feit. Ieder voorjaar bezorgen de pollen in de lucht mij tranende ogen en een loopneus. Medicijnen helpen een beetje, maar hebben helaas geen vat op het bijverschijnsel niesschaamte.