IN DE VAL

IN DE VAL

Ik moest bij een bepaalde winkel zijn. Door de winkelruit zag ik een inrichting die aan lang vervlogen tijden deed denken. Ik knoopte snel mijn mondkapje voor en stapte, nieuwsgierig geworden naar binnen.

Achter de antieke toonbank stond een hippe veertiger wiens lange haren in toom werden gehouden door een zwarte muts. Hij keek me vriendelijk aan en vroeg wat hij voor me kon doen. Dat legde ik uit, terwijl ik ondertussen de winkel doorkeek. Mijn bril was echter beslagen en daarom mopperde wat over ‘dat vervelende mondkapje’. Die opmerking zou me gaan bezuren.

‘Laat gerust af hoor’, reageerde de winkelier. ‘Het is toch pertinente onzin. Die kapjes beschermen niets en niemand!’, zei hij en hij keek me daarbij verwachtingsvol aan. Het verrekte ding dan maar aflaten? Er ontstond een kleine kortsluiting in mijn hoofd en tot mijn verbazing propte ik het mondkapje in mijn jaszak. Dit gebaar gaf de winkelier kennelijk groen licht om mij haarfijn uit te leggen hoe het écht zit met corona.

Ik zat in de val. ‘Waarom is corona in India, waar ze allemaal hutjemutje wonen, helemaal geen probleem geworden, zoals je zou verwachten?’, vroeg hij. Ik dacht koortachtig na. Niet zozeer over een antwoord, maar meer over een manier om het gesprek snel een andere kant op te sturen. ‘Dexamethason!’, riep de winkelier triomfantelijk. ‘Dan had die gekke Trump toch gelijk…’, probeerde ik grappig te zijn. ‘Ja, zijn artsen, die hadden wel degelijk gelijk!’, riep de winkelier. Ik overwoog te zeggen dat ik minstens een gelauwerd wetenschapper tegenover me moest hebben, maar het besef drong door dat het er niet toe deed wat ik zei.

‘COVID-19 verschilt in niets van eerdere griepgolven. Daar gingen net zo veel mensen aan dood.’ Hier niet op reageren voelde als een nederlaag voor het gezonde verstand. Ik stamelde iets over de sterftecijfers, volle IC’s en overbelast zorgpersoneel. De winkelier gaf geen krimp en ging onverdroten voort met zijn uitleg over de non-pandemie. De waarheid in pacht hebben zorgt voor ongekende geestdrift en zendingsdrang.

Ik besloot mijn laatste troef in te zetten. ‘Mijn vrouw werkt in een verpleeghuis waar corona voor onnoemlijk veel ellende zorgt. Ga daar eens kijken man!’ Mijn noodgreep sorteerde geen effect en ik wilde nog maar één ding: naar huis.

Ik prees de imposante machines in de winkel, die overduidelijk uit de vorige eeuw kwamen. Deze afleidingstechniek bleek mijn eerste goede zet sinds ik de winkel was binnengestapt. De winkelier praatte trots over het eeuwenoude bedrijf en even later stapte ik opgelucht naar buiten.

Op de fiets schoot me te binnen wat mijn vrouw een paar dagen eerder in het verpleeghuis had meegemaakt. De dochter van een van de bewoners was positief getest. Desondanks ging de sukkel op bezoek bij haar revaliderende vader. Die overleed kort daarop ten gevolge het virus.

‘Waarom heb ik dat verdomme niet verteld?’, dacht ik, terwijl ik de trappers steeds driftiger rond trapte.

Lees meer

# Foutloze webteksten

Communicatie met je klanten is een belangrijk onderdeel van het zelfstandig ondernemen. Effectief en foutloos schrijven van webteksten is essentieel. Toch?

Je hoeft niet veel websites te bekijken om te concluderen dat veel ondernemers het niet zo nauw nemen met de taal. Betreft het een bekende van me, dan wil ik er daar nog wel eens een punt van maken. Meestal worden mijn taaladviezen in dank aanvaard, maar het gebeurt ook dat men er de schouders over ophaalt. De vorm doet er niet toe, zolang de boodschap maar overkomt, is dan het standpunt. Op het eerste gezicht weinig tegenin te brengen, ware het niet dat matige teksten bezoekers afschrikt.

Lees meer

#Het levensverhaal van je ouders

Psycholoog Ernst Bohlmeijer onderzocht de effecten van levensverhaal-interviews bij ouderen. Bohlmeijer: ‘Ouders vinden het belangrijk dat er aandacht is voor hun verhaal. Ze willen dat het wordt bewaard voor het nageslacht. Ouderen geven aan dat de levensverhaal-interviews hun bewuster maken van de positieve elementen in hun leven. Verrassend was dat de kinderen van geïnterviewde ouderen minstens zo enthousiast zijn. Zij geven aan meer zelfinzicht te krijgen, omdat ze beter begrijpen hoe zij gevormd zijn.'

Lees meer

#De kracht van het interview

Ik interview regelmatig medewerkers van bedrijven en organisaties. Ik vind het leuk om een mooi gesprek in een aansprekend artikel te verpakken. Het is een geschikte manier om ervaringen van collega’s te delen, maar ook nuttig om de buitenwereld kennis te laten maken met je bedrijf. Vijf redenen waarom interviews nuttig zijn.

Lees meer

#Haiku op straat

De ogenschijnlijke eenvoud van de haiku spreekt me zeer aan. Met een beperkt aantal lettergrepen wordt een zintuigelijke beleving kernachtig en toegankelijk beschreven. Je treft ze gelukkig steeds vaker aan in het straatbeeld, die pareltjes.

Lees meer

Leffers Teksten is aangesloten bij Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers